Tout Patisserie in Amsterdam gaat werken met Zeeuwsche Zoute

Macarons, bonbons en chocoladerepen met ambachtelijk zeezout

Vandaag maakt Zeeuwsche Zoute officieel bekend dat Tout Patisserie in Amsterdam het zout van de zoutziederij gaat gebruiken in de macarons, bonbons en chocoladerepen van de patisserie. Hiermee voegt Zeeuwsche Zoute een nieuwe kwaliteitsnaam toe aan de bedrijven die werken met het nieuwe, pure zeezout afkomstig uit Nederland.

Zeeuwsche Zoute is continu op zoek naar waardevolle samenwerkingspartners die staan voor dezelfde waarden: pure en goede smaken met extra aandacht voor duurzaamheid. Tout Patisserie aan de Maasstraat in Amsterdam kan zich hier als geen ander in vinden. De basis ligt in de klassieke patisserie, maar eigenaar en patissier Job van Berkel denkt buiten de hokjes en gaat graag aan de slag om vooruitstrevende en nieuwe smaken te verwerken in zijn culinaire creaties. Met de komst van Zeeuwsche Zoute is het ook zijn intentie om de pure smaak van het zout goed terug te laten komen; alsof je de zee proeft.

Duurzaam ondernemen
Het gaat Tout Patisserie echter niet alleen om een goede smaak. Duurzaamheid staat ook hoog in het vaandel. Doordat het zout dat gebruikt wordt nu ook lokaal ingekocht kan worden zet Tout Patisserie nog een stap in haar missie om duurzaam te ondernemen. Zo maakt Tout gebruik van enkel groene energie, worden verpakkingen met de trein geleverd (in plaats van het vliegtuig) en werkt Tout enkel met duurzame chocolade.

Job van Berkel van Tout Patisserie: “Het is geweldig dat er nu ook zeezout in Nederland gemaakt wordt. Natuurlijk vanwege het duurzame aspect, maar uiteraard ook vanwege de smaak. Zeeuwsche Zoute is waanzinnig wit en heeft een pure en intense smaak. Het is echt een kick op je tong. Ik kijk er naar uit om met het zout in onze patisserie aan de slag te gaan.”

Uiteraard is Zeeuwsche Zoute ook blij met de nieuwe samenwerking.

Christian Clerx van Zeeuwsche Zoute: “Het is fantastisch om te zien dat een top patisserie als Tout gaat werken met ons zout. De smaak van ons zout komt dan ook goed terug in de verfijnde creaties van Tout Patisserie. Ik hoop dat de klanten van Tout deze smaaksensatie ook op die manier zullen beleven en waarderen.”

Eerdere samenwerkingen
Eerder ging Zeeuwsche Zoute al een samenwerking aan met chefkok Joris Bijdendijk van restaurant RIJKS in het Rijksmuseum. Ook hij weet de smaak van het zout te waarderen en gebruikt het graag in zijn keuken. Zeeuwsche Zoute is nu 6 maanden te koop in Nederland. Op dit moment zijn er ongeveer 55 verkooppunten, en is het natuurlijk verkrijgbaar via de webshop. Zeeuwsche Zoute produceert op dit moment 300 kilo ambachtelijk zeezout per maand.

De oorsprong van Zeeuwsche Zoute
Het pure zeezout van Zeeuwsche Zoute wordt gewonnen uit de Oosterschelde, en bestaat dus voor 100% uit Zeeuwse grondstoffen. Bij het vissersdorp Bruinisse wordt het water waar dit zout vandaan komt gepompt. Het water wordt allereerst gezuiverd door natuurlijke factoren, zoals mossels, oesters en zandplaten. Ten slotte wordt het water door ultrafijne filters geperst en in een gesloten omgeving in zoutpannen ondergebracht. Dit proces zorgt ervoor dat er niks van het zout of de smaak verloren gaat, hierdoor ontstaat er een ongekende zoutkwaliteit. Al in de Romeinse tijd werd er in Zeeland zout uit de zee gewonnen. In de middeleeuwen groeide dit uit tot een ambacht. Zeeuwsche Zoute blaast deze oude traditie nu weer nieuw leven in. Zeeuwsche Zoute is ook houder van het Zeker Zeeuws® certificaat daarmee een officieel erkend Zeeuws streekproduct.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Downloads:
- Beeld Tout Patisserie (Let op: bij gebruik van beeld fotocredits vermelden)
- Beeld Zeeuwsche Zoute (Let op: bij gebruik van beeld fotocredits vermelden)
- Logo Zeeuwsche Zoute

Tout Patisserie is te vinden aan de Maasstraat 77 in Amsterdam. ​
Voor een overzicht van de verkooppunten van Zeeuwsche Zoute, kijk op de website.

Bianca van der Ham

Communicatie & PR, Zeeuwsche Zoute

Persberichten in je mailbox

Over Zeeuwsche Zoute

Een oeroud product in een nieuw jasje

Al in de Romeinse tijd werd er in Zeeland zout uit de zee gewonnen en in de middeleeuwen groeide dit uit tot een ambacht. Zoutziederij Zeeuwsche Zoute ® blaast deze oude traditie na een aantal jaar van onderzoek weer nieuw leven in. Nieuwe varianten van het oeroude product zijn nu verkrijgbaar: puur, gerookt, zeekraal, wakame en zwarte knoflook.

Zoutziederij & postadres: Nijverheidsweg 39 4311 RT Bruinisse

zeeuwschezoute.nl